Professionele Schriftelijke Communicatie

10/06/2010 2009elineannink

Voor het vak ‘Professionele schriftelijke communicatie’ heb ik vier individuele opdrachten gemaakt; twee verkoopbrieven en twee persberichten. Van de vier opdrachten moesten we voor drie opdrachten een voldoende halen.

De eerste opdracht was een verkoopbrief voor het bedrijf personal gifts. Mijn cijfer voor deze brief was een 6. Niet een heel hoog cijfer, maar het was de eerste opdracht.
De eerste 0,5 punten aftrek was voor een verkeerde bijadressering. Ik had de website onder het adres geschreven; dit was niet nodig geweest. Vervolgens kreeg ik 0,5 punten aftrek, omdat mijn ‘betreft’ niet pakkend en origineel genoeg was. Ook kreeg ik 0,5 punten aftrek, omdat ik alleen zakelijke relaties in de tekst verwerkte in plaats van ook interne relaties.
De volgende 0,5 punten aftrek was voor passief schrijven. Ik schreef: “Deze geschenken kunnen op onze webshop worden uitgezocht”. De actieve vorm daarvan moet zijn “Deze geschenken kunt u op onze webshop uitzoeken”. De volgende halve punt aftrek lag ook aan passief schrijven. Ik schreef: “..elk cadeau kan aangepast worden..” in plaats van “..elk cadeau kunnen we voor u aanpassen..”. Ik kreeg een hele punt aftrek voor het feit dat ik geen concrete voorbeelden gaf. De laatste 0,5 punten aftrek lag aan de P.S. Ik schreef P.s. in plaats van P.S. of PS.
Mijn grootste fout was dus het passief schrijven. Ik merk zelf wel dat ik het veel doe, maar vind het best moeilijk om een zin actief t formuleren.

De tweede odpracht was een persbericht. Ook voor deze opdracht haalde ik een 6. De meeste fouten kwamen weer door het passieve schrijven. Een voorbeeld is: ik schreef “De deelnemers zullen debat houden over..” in plaats van “De deelnemers debatteren over..”. Ik gebruik te veel ‘zullen’ en ‘worden’.
Ook kreeg ik 0,5 punten aftrek, omdat ik de datum en het onderwerp in de verkeerde volgorde had gezet. Ik schreef na de adressering het onderwerp, in plaats van eerst de datum. Omdat mijn lead niet goed genoeg was, kreeg ik ook 0,5 punten minder.

De derde opdracht was een verkoopbrief voor het bedrijf Young and Connected. Mijn cijfer voor deze opdracht was een 7,5. Een grote verbetering ten opzichte van de eerste verkoopbrief. De eerste fout was dat ik de datum en het onderwerp in de verkeerde volgorde had gezet. In een verkoopbrief moet eerst de datum genoteerd worden, en dan het onderwerp. Ook was de datering fout, waar ik 0,5 punten aftrek voor kreeg. Ook voor de spelling had ik 0,5 punten aftrek. Ik schreef “vindT jij”, terwijl het “vind jij” moet zijn. Ik moet beter letten op mijn -d-, -t-, -dt- gebruik. Ik had ergens midden in een zin een / geplaatst. Dat was een foutje, maar kreeg ik ook 0,5 punten aftrek voor.

De laatste opdracht was weer een persbericht. Mijn cijfer voor dit persbericht was een 8,5. Hier was ik heel trots op. Ik heb hier geen fouten gemaakt wat betreft spelling, maar het waren een paar schoonheidsfoutjes. Ik had te veel citaten gebruikt in mijn persbericht, waardoor ik 0,5 punten vermindering kreeg. Ook schreef ik per ongeluk ‘hij’, terwijl het een ‘zij’ was.

Al met al ben ik trots op mijn prestaties in dit vak. De eerste twee opdrachten waren minder, maar ik heb duidelijk kunnen laten zien dat ik van mijn fouten heb geleerd in de laatste twee opdrachten. Mijn grootste aandachtspunt moet mijn schrijfstijl zijn; actief in plaats van passief.

Entry Filed under: Taal

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

Pagina's

Categorieën

Kalender

juni 2010
M D W D V Z Z
« Mei    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Most Recent Posts

 
