Opdracht A

19/04/2010 2009elineannink

Er wordt verwacht dat je na je studie een aantal competenties goed beheerst. Aan het einde van je studie aan het MIC moet je aan de volgende competenties voldoen:
I. Onderzoeken: orienteren, herkennen, verzamelen, selecteren, analyseren, vastleggen.
II. Ondernemen: kansen herkennen, initiatief nemen, organiseren, plannen, ambitie tonen, exploiteren en beheren, realiseren, beslissen, anticiperen.
III. Ontwerpen: concept ontwikkelen, creëren, innoveren, coördineren, beslissen, plannen, beoordelen.
IV. Communiceren: formuleren, argumenteren, presenteren, adviseren, netwerken.
V. Professioneel handelen: ethisch/integer handelen, samenwerken, adequaat reageren.

Ik vind dat ik de volgende competenties al vrij goed beheers:

Onderzoeken
Ik ben een nieuwsgierig persoon en vind het dus interessant om informatie te verzamelen en te analyseren. Ook google ik regelmatig naar verschillende onderzoeken die gedaan zijn. Ik vind het vooral ook leuk om te zien dat de resultaten van een onderzoek echt goed gebruikt kunnen worden. Als er iets onderzocht moet worden, weet ik meestal meteen waar ik het beste kan zoeken.

Professioneel handelen
Ik vind dat ik deze competentie al goed beheers omdat ik op dit gebied al vrij veel ervaring heb. Ik heb mijn propedeuse op de Hogere Hotelschool in Den Haag gehaald. Tijdens mijn studiejaar daar heb ik veel in groepen moeten werken. Samen werken met groepsgenoten was dan ook niet nieuw voor mij toen ik begon aan mijn studie op het MIC. Aangezien de hotelschool een vrij formele school is, heb ik ook geleerd om formeel te handelen. Ik werk graag in groepen en vind dit dus ook geen probleem. Ik spring vaak bij als het nodig is en ben ook niet te lui om andere groepsgenoten te helpen als ze er niet uitkomen. Het is uiteindelijk een groepsproduct.

Aan de volgende competenties wil ik dit jaar graag werken:

Ondernemen
Hoewel ik goed kan plannen en organiseren, heb ik vaak moeite met initiatief nemen en beslissen. Als we aan een nieuw project beginnen, zal ik niet meteen de leiding nemen maar eerst de kat uit de boom kijken. Wat houdt het project precies in? Wat moet er gedaan worden? Dan verwacht ik eigenlijk dat iemand anders het initiatief neemt. Nadat de eerste zet is gemaakt, heb ik wel vaak de neiging om dan de leiding over te nemen. Ik observeer graag eerst voordat ik actie onderneem. Een beslissing nemen vind ik ook vaak moeilijk. Dit is vooral uit angst om een verkeerde keuze te maken.
Leerdoel: Ik wil bij het volgende project meteen initiatief nemen in plaats van te wachten totdat iemand anders dat doet.

Communiceren
Aan deze competentie moet ik dit jaar nog het meeste werken. Ten eerste op het gebied van formuleren en argumenteren. Als ik een goed idee heb, vind ik het moeilijk om dit idee vervolgens te formuleren en communiceren. Ook als ik een mening ergens over heb. Ik heb meestal een vrij sterke mening en weet dan ook heel goed waarom ik het ergens mee eens of juist niet mee eens ben. Het lukt mij echter op de een of andere manier niet om deze mening te beargumenteren. Ook op het gebied van presenteren heb ik veel te leren. Ik vind het heel eng om voor een grote groep mensen te staan, laat staan dat ik een presentatie van tien minuten moet houden. Ik probeer deze situatie dus ook zo veel mogelijk te vermijden.
Leerdoel: Ik wil dit jaar meer initiatief nemen op het gebied van presenteren. Als ik het blijf vermijden, leer ik het nooit.

Entry Filed under: SLB-opdrachten

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

Pagina's

Categorieën

Kalender

april 2010
M D W D V Z Z
« Sep   Mei »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Most Recent Posts

 
